måndag 14 maj 2007

Politik

Jag har varit på konferens hela helgen. I Nyköping där min gamla bästis från högstadiet/gymnasiet bor. Det är så kul att åka iväg sådär, att träffa alla människor och bli inspirerad! Jag fick höra att jag var bra, det kändes så skönt att få lite bekräftelse på allt jag gjort under våren. Jag kan allt. Också skönt att få lite uppbackning inför den stora grejen som IDAHO har blivit. Vi har bjudit in alla partier i Gävles kommunfullmäktige, men bara tre av dem har valt att skicka någon. De tre är: Socialdemokraterna, Vänsterpartiet och - Sverigedemokraterna! De ska prata lite och sen ska jag ställa några frågor. Det kommer absolut att bli intressant!

Hela den här veckan kommer att handla om politik (fast allt är ju egentligen politik). Idag hade vi temadag om EU i skolan. En moderat EU-parlamentariker, Anna Ibrisagic, pratade en timme om sig själv och skällde, högröd i ansiktet, ut mina skolkompisar när de ställde frågor. Hon gav knappast något bra intryck hos mig. Jag gick förbi med IDAHO-flyers i kafeterian innan hennes föreläsning och frågade henne hur hon skulle fira internationella dagen mot homofobi. Hennes svar var "det där håller jag inte på med, jag är här för att hålla en föreläsning om EU! Men jag kan väl ta en sån där. Då."
Hur tänkte hon då?! Bemötande! Om jag varit en potentiell moderatväljare hade hon tappat den rösten ganska så fort. Jag tänkte en massa fram och tillbaka om det var något i mitt sätt som gjorde att hon snäste av mig så, men det tror jag faktiskt inte att det var. Hon tyckte helt enkelt inte att det var viktigt, förstod inte varför hon behövde bry sig om hbt. I dagens bloggsamhälle har man inte råd att göra så. Fast det finns säkert en förklaring.

Nu ska jag sätta mig och skriva ett tal till på torsdag. Sen sova. Den här veckan är jobba, sova, jobba, skola, jobba, jobba, skola, jobba och sen till slut sova. På fredag. Så ni förstår varför jag inte hör av mig.

Inga kommentarer: