onsdag 9 januari 2008

Demokrati när den är som bäst. Eller nåt.

Just nu är jag så förbannat arg. Och jag vet precis vad jag ska bli - politiker. Jag gick precis hem från ett föräldrarådsmöte på Söderskolan, en liten skola med klasserna F-6 som ligger rätt centralt i den här stan. Mitt barn går där. Gävle "måste" skära ner 1 % på all verksamhet och på kommunen har man insett att eftersom elevantalet minskat (bl.a. pga alla friskolor men också på att det föds mindre barn) är det bättre på att skära ner på lokaler än resurser. Söderskolan ligger risigt till. Anledningarna till att lägga ner just den skolan går att diskutera, men det är just det som gör mig så arg. För det GÅR inte att diskutera! Total brist på respekt råder.

Idag var föräldrarådet, arbetsgruppen som jobbar mot stängningen, Jens Leidermark (socialdemokratisk ordförande i BUN), Eva Broström och Bo Egebrand (områdeschefer för södra respektive centrala skolområdena) inbjudna till möte. Det var ganska olustig stämning bland föräldrarna och personalen innan mötet började. Och värre blev det efter förlängningen av det. Jag kan absolut köpa argumenten för att lägga ner en skola, t.o.m. Söderskolan. Men sättet man kommit fram till det här är så fult. Man har inte gett oss föräldrar, medborgare, en chans att lägga fram vår syn på det hela. Det finns väldigt bra argument för att behålla Söderskolan. Saken är den att ett medborgarförslag skulle ha varit inne i oktober och vi på skolan fick reda på allt i november när någon luskade fram det. Nu i januari ska man ta beslut, fastän andra medlemmar i BUN vill skjuta upp det. På ett underlag som det hela tiden hittas fler och fler brister i. Smart!
Leidermark uttryckte sig väldigt smart också, "jag bryr mig inte ett dugg om er, bara om era barn"
Det var rätt tydligt att han var ärlig om den första delen av meningen, i den andra delen är jag dock inte så säker. Han ignorerade det mesta som arbetsgruppen sa och kallade det för dumheter. Han påstod också att han inte gillar friskolor, det var inte pga friskolorna i sig, utan för att kommunerna har så lite att säga till om (och måste betala ändå). Saken är den att Söderskolan nästan helt säkert kommer att bli en friskola. Tydligen har några redan varit och kollat...

och nu är det några puckon som diskuterar feminism på tvn också. fast min blivande fru *drömmer mig bort* är där och sköter sig bra. några andra rätt så kloka också. lustigt hur vissa kan framstå som så kloka när det finns andra att jämföra dem med.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hello. This post is likeable, and your blog is very interesting, congratulations :-). I will add in my blogroll =). If possible gives a last there on my site, it is about the CresceNet, I hope you enjoy. The address is http://www.provedorcrescenet.com . A hug.